1993 D.A.R. Soundstation Sigma

Al in 1993 werkte ik op een harddisk recording systeem van Digital Audio Research. Een wonderbaarlijk goed systeem dat toentertijd tot 16 kanalen ging maar nog steeds features heeft die we vandaag nog missen in de moderne DAW’s. Niet alleen realtime crossfades maar ook realtime EQ en 2 aux sends per segment! Je kon van 1 general noise track wel tientallen verschillende general noises maken door elk segmentje een andere EQ en level te geven, daarna mocht je gewoon crossfaden van de een naar de ander, superhandig. Het telefoongeluid en gewoon geluid van een stem op 1 track. EQ kon je ook gewoon van segment naar segment kopieren. Met twee aux sends per segment kon je ook ruimtesimulatie gebruiken en crossfaden. Muziek laten klinken zoals die in het toilet van een disco klinkt, en laten crossfaden met geluid zoals op de dansvloer, zo loop je van het toilet naar de dansvloer in 1 crossfade (van 30 seconden?) op 1 track.

In feite kon de DAR makkelijk 32 kanalen afspelen omdat op 16 kanalen realtime crossfades mogelijk waren met EQ en AUX sends.

Deze systemen hadden een touchscreen en een speciaal console. De CPU’s waren gewoon 386 en 486 van Intel. De snelheid kwam van de programmeertaal RMX en de geweldige programmeur Mike Parker die het onderste uit de kan kon halen en dus zijn tijd ver vooruit was. Wij hielpen bij de ontwikkeling van DAR met praktische suggesties. Onsymetrische crossfades waren van ons en “roll” de inhoud van een segmentje doorscrollen zonder de in en uit te veranderen.

Het was onder andere deze DAR Sigma dat de serie Palaces zo snel in elkaar gezet kon worden.

1993 Palaces

De DAR kon al twee tracks met verschillende stemmen lipsynchroon maken, alsof een vrouw ineens een mannenstem had.